# Jiwa yang tersihir #

Wednesday 4 September 2013

+ Jangan Berhenti Berlari +




Saya selalu berharap hujan sedang turun renyai-renyai sewaktu kamu membaca coretan ini.
Seperti saya yang selalu berharap hujan akan turun waktu saya menulis entri kali ini.
Tapi sayangnya, hujan tidak pula turun.


silakan,  kawan ?
dalam entri sederhana ini, mari kita bercakap tentang hal-hal yang terlihat biasa dalam kehidupan
tentang mimpi-mimpi yang perlahan kita bayangkan.
Saya ada kawan yang mahu menjadi jutawan.
lalu dia segera menyertai khursus keusahawanan.
sedang waktu itu, saya masih tercari-cari hala kehidupan

lalu saya lekas belajar, hidup adalah terlalu singkat untuk kita siakan
Apa impian kamu , kawan ?
Kamu juga harus lekas mempunyai impian.


Saya faham. Ada saat-saat yang kita berasa sangat jatuh dan jauh
Kita mula persoalkan tentang segalanya. Tentang kepercayaan. Tentang keyakinan.
Kau tahu, kawan ?
tak ada satu orang hebat pun yang jalan hidupnya mudah.
semuanya berdepan cabaran

Kisah Nabi yang dicerca semasa menyampai Dakwah
Tentang Bilal yang diseksa di bawah terik mentari
Tentang Oprah yang menjadi mangsa dera dan rogol
Tentang Prof Morrie  mengidap penyakit yang mematikannya perlahan.

betapa, kawan.
Jalan ini masih terlalu jauh untuk ditempuh
teruskan larian 
kadang kejayaan sebenar bukannya tentang kejayaan apa yang telah dicapai
Tapi tentang pengalaman apa yang kita alami dalam mencapai impian.


Teruskan berdoa. Dan Tuhan tak akan pernah menghampakan.
Berlari dan bermimpilah. Biar Tuhan memeluk mimpi-mimpi itu.
_______________________________________


I said what about my heart
God said Tell me what you hold inside it

I said pain and sorrow
He said, stay with it.
The wound is the place where the Light enters you.
-Rumi
_____________________________________________

Bukankah kejayaan sebenar akan datang  saat  kita benar-benar rasa hampir kalah ?

No comments: