# Jiwa yang tersihir #

Wednesday, 16 May 2012

+ waktu zaman sekolah dulu ...+

 
shutterstock
 
 
 di hari guru yang penuh syahdu ni la, saya rasa macam rindu nak mampus dengan suasana sekolah
 walaupun macam pelik je bunyi sebab rindu sekolah waktu hari guru, tapi peduli apa saya ! HAHA
secara tak langsung ingatan saya akan terimbau kembali kenangan zaman sekolah dulu-dulu
(cewah ! cakap macam dah 2365 tahun tinggalkan zaman sekolah )

waktu saya sekolah rendah dulu, 
ada dua sesi tau
sekolah pagi (kebangsaan ) dengan sekolah petang (Agama )
sekolah pagi memang terbaiklah sebab saya dulu ala-ala HOT student kot .... haha
Tapi bila masuk sekolah petang, saya macam cinderella yang telah disumpah menjadi nenek kebayan
kejadah nakalnya kalah Cik Senah hujung kampung.

Ada seorang cikgu dulu namanya cikgu Tas***
pergh ! memang garang nak mampus. Bergetar seluruh alam kalau dengar  nama dia
 ( Ho Ho terlebih sudah)
Dengar je bunyi tumit kasut dia, kelas yang macam pasar tu tiba-tiba jadi senyap macam kubur
 
Kalau tak hafal ayat hafazan habislah ..
macam-macam denda dia dok hadiahkan kat hang !
antara denda yang pernah dianugerahkan pada saya adalah seperti berikut
 
- Rotan dengan pembaris kayu
-kena cubit
-berdiri atas bangku sampai kaki nak tercabut
-ketuk ketampi
-jalan itik
-basuh tandas
-berdiri tengah panas
-berdiri dekat kantin waktu orang tengah rehat
-berdiri depan kelas
-nyanyi dalam kelas (tapi denda yang ini macam menarik HAHA )

dan banyak lagi la yang sekutu dengannya.
 
 
 
 
 
 
Tapi itu semualah yang jadikan kita matang dalam kehidupan
 juga terkenal dekat sekolah , eh HAHA
Tapi, saya tak adalah setiap hari buat jahat
adalah juga jasa saya pada sekolah tu sikit-sikit.
Kalau ada pertandingan nasyid antara sekolah, sayalah solo dia
seronok oh !
lepas tu periksa kenabuat sehabis baik
tak boleh terlalu tak pandai
kesian dekat cikgu yang ajar saya tu , penat ajar tapi kalau keputusan saya tak baik,
 saya akan rasa sangat bersalah


saya masih ingat kata-kata cikgu saya waktu sambutan hari guru tahun 2002
(waktu tu saya darjah 2)
Tak tahulah kenapa kata-kata cikgu ni melekat habis dalam kepala saya ni.

beliau cakap

" Mungkin kamu akan dapat segalanya dengan ilmu yang kami beri. Kamu mungkin akan ada rumah banglo, kereta besar. Dan mak ayah kamu boleh merasa semua tu. Tapi kami para guru, tak akan boleh rasa kesenangan yang kamu dapat nanti. Belajarlah sungguh-sungguh ! "

cikgu, Selamat Hari Guru !
sayang kamu ! (sambil tutup muka sebab segan  hehehe :P  )
 

5 comments:

shasha masyem said...
This comment has been removed by the author.
Syuhada Nasya said...

kyta pnah kna// malu kot .. hehe

always by your side crews said...
This comment has been removed by the author.
always by your side crews said...

aku suke background song . nice topic :)
[nani]

... Wafa Awla ... said...

haish, semua nakal-nakal macam wafa zaman sekolah ni :P